Met het ondertekenen van een intentieovereenkomst tussen de
gemeente, de provincie en de Vervoerregio is een verbetering van
de doorstroming van het verkeer op de Legmeerdijk (N231) tussen
de Burgemeester Kasteleinweg en de Mijnsherenweg in gang gezet. Dit meldt de gemeente vandaag in een persbericht.
Het is al jaren een spraakmakende kwestie, de doorstroming van het
verkeer tussen de Noordzuidroute (N231) en de Burgemeester Kasteleinweg.
Zowel in de ochtend- als in de avondspits loopt het verkeer flink vast op
tussen de N196 en Kudelstaart. Met name de VVD vraagt het laatste decennium bijna jaarlijks aan het college om druk uit te oefenen op de provincie om dit stuk weg aan te pakken.
Met de aanpassingen zoals die nu, op
aandringen van de gemeente en de Vervoerregio, gaan worden
doorgevoerd zal in elk geval de avondspits op een deel van de route
soepeler kunnen verlopen, zo stelt de gemeente.
Meer opstelvakken en aangepaste rijstroken
Tussen de Bachlaan en de Mijnsherenweg wordt een extra rijstrook
gecreëerd door het opheffen van de lijnbusbaan. Op de Legmeerdijk
wordt het rechtsafvak richting de Bachlaan een gecombineerd vak voor
rechtdoorgaand en rechtsafslaand verkeer.
Op de Bachlaan zelf komt
een extra opstelvak zodat er een vak voor links- en rechtsafslaand
verkeer ontstaat. Door deze maatregelen zal het verkeer aanzienlijk
makkelijker doorstromen op deze kruising en vanaf de kruising tot de
Mijnsherenweg.
Er is geen mogelijkheid om nu opstelruimte toe te
voegen op de Mijnsherenweg om ook het wegrijden uit Kudelstaart in de
ochtendspits te verbeteren.
Lange weg naar verbetering
De studie naar capaciteitsverruiming van de (provinciale weg) N231-zuid
loopt al geruime tijd. Tot 2022 was er echter op regionaal niveau geen
overeenstemming bereikt over de te nemen maatregelen en de
financiering daarvan.
“De provincie had alleen budget geprogrammeerd
voor het uitvoeren van groot onderhoud en was begonnen met de
voorbereidingen daarvoor”, zegt verkeerswethouder Bart Kabout in het persbericht. “Wij
hebben samen met de Vervoerregio aangedrongen op het toch
meenemen van een aantal maatregelen om de capaciteit van de weg op
relatief eenvoudige wijze te vergroten”.
Toekomstige inzet
Het gaat nu om ingrepen die vooral invloed hebben op de doorstroming
in de avondspits. “Uiteraard hadden wij graag twee keer twee rijbanen
over de hele Noordzuidroute en de Legmeerdijk tot aan de
Burgemeester Kasteleinweg gezien”, zegt Kabout.
“Maar het
gaat om een provinciale weg waar wij niet over beslissen. Dus voor nu
zijn wij blij dat we dit resultaat gezamenlijk met de provincie en de
Vervoerregio hebben gehaald. Onze inzet blijft een substantiële
verbetering van de doorstroming van het verkeer over de Noordzuidroute
en de Legmeerdijk in de ochtend- en avondspits”.
Voorjaar 2027 moeten de kruispunten met de Bachlaan en de
Mijnsherenweg zijn aangepakt.
Geef uw reactie
11-9-2024, Skander Essaim:
Deze regio moet groeien, met meer woningen, meer bedrijvigheid, grootste overdekte marktplaats die dagelijks enorme vervoersbewegingen geneert en dat alles al jaren over een enkelbaans provincialeweg voor dit specifieke stukje.
30 jaar geleden stond je hier al 15 minuten in de file om vanuit de Hornmeer (Bachlaan) richting Uithoorn te komen, stukje van 800 meter. Het blijft interessant te lezen hoe onze overheden samenwerken, vooruitdenken en plannen. Voor nu misschien het het beste resultaat, maar congestie op dit stuk weg is al echt heel lang het geval.
In 30 jaar was er geen Aalsmeerse politicus of wethouder beschikbaar met voldoende overtuigingskracht om bij de provincie Aalsmeerse belangen naar voren te brengen en gerealiseerd te krijgen? Misschien wat vaker de degens met de provincie kruisen, ipv met elkaar... Aan argumenten mijn inziens geen gebrek die 2x2 banen rechtvaardigt.