Ontwikkelaar De Raad Bouw BV wil graag aan de slag met woningbouw op een stuk grond aan de Kastanjelaan. Het vastgoedbedrijf heeft bij de gemeente een bouwplan ingediend om in het grondgebied achter de voormalige Thijsseschool tot ongeveer aan het Spoorlaanpad, dat nu nog vol staat met bomen en struiken, 27 woningen te realiseren. Een brug over de naastliggende sloot naar de Linnaeuslaan zou als ontsluiting moeten gaan dienen.
De grond aan de Kastanjelaan is al eigendom van de ontwikkelaar, evenals het terrein aan de Linnaeuslaan waar nu een Schipholparkeerbedrijf is gevestigd. Ook het grote gebied aan de overkant waar eerder Proefstation Aalsmeer was gehuisvest is in bezit van De Raad Bouw. Hier gelden strenge bouwbeperkingen vanwege het Luchthavenindelingsbesluit (LIB).
Op de bouwgrond aan de Kastanjelaan is volgens De Raad Bouw gedeeltelijk sprake van een kritische LIB-zone. Daarom denkt de ontwikkelaar dat op dit grondgebied makkelijker compacte woningbouw mogelijk is. "Er zullen hier extra bouwkundige maatregelen moeten worden genomen om het leefcomfort te verhogen, maar wij zijn bereid om die maatregelen te nemen", zegt directeur van De Raad Bouw Wouter de Wolff tegen
Nieuws in Aalsmeer.
'Niet wenselijk'
De gemeente zal echter voorlopig niet meegaan in het bouwplan van De Raad. Niet alleen is het voorstel in strijd met het geldende bestemmingsplan Stommeer, maar druist ook in tegen de bredere plannen die de gemeente heeft met het gebied Kastanjelaan-parkeerterrein-Proefstation. Deze gebiedszone in de wijk Stommeer maakt onderdeel uit van uitvoeringsprogramma NOVEX Schiphol, met als doel de bestaande woningvoorraad te herstructureren en meer vergroening van de wijk te realiseren.
Het programma wordt begeleidt door een rijksgroep, waarbij wordt ingezet op een uitzonderingspositie wat betreft de LIB- beperkingen. "Een afzonderlijk initiatief doorkruist deze strategie", schrijft de gemeente die daarom het woningbouwplan aan de Kastanjelaan van De Raad Bouw "niet wenselijk" vindt. De gemeente ziet liever dat het bouw- en vastgoedbedrijf uit Katwijk een woningbouwplan voor het gehele gebied ontwikkelt.
'Een opzichzelfstaand plan'
Op haar beurt ziet De Raad Bouw dit bredere plan niet zitten. Directeur De Wolff: "Het perceel aan de Kastanjelaan zien wij als een opzichzelfstaand plan, en volgens ons niet vertraagd hoeft te worden door de lange procedures die wij voorzien bij het Proefstation. Dan kunnen we in ieder geval 20 tot 30 woningen toevoegen aan Aalsmeer waar de nood al zo hoog is. Ons voorstel is om beide locaties als aparte projecten te aanschouwen om te voorkomen dat het ene project de ander gaat vertragen."
Beide partijen blijven met elkaar in gesprek om tot een oplossing te komen.
Het verwaarloosde grondgebied waar voorheen het Proefstation was gevestigd is al jaren een doorn in het oog van gemeente en omwonenden. Ondanks de aanwezigheid van enkele ondernemers is een groot gedeelte van het terrein vuil en verpauperd.
Een oud bedrijfsgebouw werd voor een paar maanden gekraakt door een woongroep, en het gebied trekt criminele activiteiten aan. Jaren geleden werd er een klein drugslab aangetroffen. Vorig jaar was er brand in een verlaten pand op het terrein, vermoedelijk was de brand aangestoken.
Drie jaar geleden opperde de lokale VVD om op het terrein jongerenwoningen te bouwen. Van het plan is sinds eind 2021 niets meer vernomen, ook door weerstand van eigenaar De Raad Bouw. Wellicht rekent het bouw-vastgoedbedrijf erop dat in de toekomst de LIB-beperkingen worden versoepeld zodat veel meer dan nu uitgebreide woningbouw in het gebied mogelijk is.
De gemeente Aalsmeer heeft een nieuwe woonvisie in voorbereiding die in het najaar door de gemeenteraad zal worden behandeld. In de conceptversie is opgenomen dat bij een bouwproject vanaf 26 woningen twee derde betaalbaar moet zijn en een derde moet bestaan uit sociale huur. Het huidige bouwplan van De Raad Bouw op locatie Kastanjelaan, huizenprijzen tussen de 500.000 euro - 650.000 euro, voldoet hier niet aan.
Relevant:
NOVEX Schiphol
Concept Woonvisie Aalsmeer 2024-2030 (Pdf)
Geef uw reactie