De wintermarkt bij sportcentrum Waterlelie, met kerstchalets en evenementen, is geen onverdeeld
succes gebleken. De village, aangekondigd als 'Magisch Kerstparadijs', gaf op de meeste dagen een
troosteloze aanblik. Gesloten stalletjes, weinig publiek, en geen kerstsfeer.
Alleen de overdekte kunststof schaatsbaan, de arcade hall, en het lasergamen trokken in ruim een week
wat belangstelling. Hit was wel de pubquiz op zaterdagavond met 200 deelnemers.
Waarom niet geslaagd?
Waarom is de
wintermarkt, morgen Oudjaarsdag is de slotdag, door Aalsmeerders vooral genegeerd? Wat is hier fout
gegaan? Of hoort dit een beetje bij een eerste editie?
Ten eerste kenden initiatiefnemers Mark Zijlstra en Anniko van Daalen van Fourz Sports nogal wat
tegenslag. Na de opening op 21 december was het een paar dagen guur en regenachtig weer. Daardoor
was de belangstelling gering, en kwamen een aantal ondernemers die een chalet hadden gehuurd om
hun koopwaar uit te stallen niet meer opdagen.
Daarnaast was de ingang schuin achter het zwembad aan de Dreef voor potentiële bezoekers ondanks
een aantal borden lastig te vinden. En ontbrak het aan voldoende communicatie, wel of niet gratis
toegang tot het terrein was lang onduidelijk. Tijdens de eerste dagen was op de homepage niet goed
zichtbaar dat alleen voor de evenementen betaald moest worden.
Stroomstoring
Op dinsdag was de wintervillage plotseling gesloten, volgens de initiatiefnemers vanwege een
stroomstoring. Pas op donderdag Tweede Kerstdag ging het terrein weer open voor bezoekers. Op
vrijdag besloot de organisatie de kerstmarkt vanwege de geringe animo van publiek en standhouders in
zijn geheel te sluiten, de evenementen en horeca bleven toegankelijk.
De kunststof schaatsvloer. Foto: NIA
Wat ook niet hielp waren beelden en opmerkingen op verschillende social media over het ontbreken van
bezoekers en kerstsfeer in de Winter Village. Gezelligheid en drukte trekt nu eenmaal eerder publiek aan
dan een vrijwel leeg en sfeerloos terrein. Op de eigen mediakanalen was Westeinder Winter Village sumier
met het delen van berichten.
Verbeterpunten
Afgelopen zondagmiddag is Mark Zijlstra druk met dingen regelen op het terrein waar wat mensen onder
de druilige regen toestromen naar de 'food en horeca-tent' en de kunststof schaatsbaan redelijk bezet is.
Om even stil te staan bij het verloop van zijn evenement neemt Zijlstra een paar minuten de tijd.
"Ondanks veel positieve reacties over ons initiatief is het niet helemaal gelopen als verwacht. De
belangstelling hadden we hoger ingeschat", zegt Zijlstra. "We hebben inderdaad wat pech gehad in de
eerste dagen. En ik denk dat we bij een volgende keer ook zelf verbeterpunten moeten aanbrengen. Dit
is de eerste editie, hier leren we van. Het evenement moet nog groeien, zeker ook in naamsbekendheid."
Of er een tweede editie komt is wel de intentie, maar nog niet zeker. "We gaan straks eerst de balans
opmaken. Ook financieel." Zijlstra en Van Daalen hebben de village met eigen middelen gefinancierd.
"Hoe de cijfers eruit zien is nog afwachten, het zal wel een rol spelen in onze afweging om door te gaan",
aldus Zijlstra die bij een eventueel volgende keer een schaatsbaan met echt ijs wil neerzetten. "Dat is wel
mijn grote wens."
Andere locatie?
Het slechte weer speelde dit jaar niet alleen de Westeinder Winter Village parten. Begin december werd
de Wintermarkt in de Zijdstraat, georganiseerd door de Winkeliersvereniging, afgelast vanwege de harde wind. De Kerstmarkt op dezelfde dag in de
Historische Tuin ging wel door, en werd goed bezocht.
In buurgemeente Amstelveen is vanaf begin november tot januari de Winter Village, ondersteund door
een aantal grote bedrijven, wel al jaren een succes. Het winterfestijn in het stadshart met een
onoverdekte schaatsbaan en rondom kerststalletjes trekt veel bezoekers.
Is het een idee voor Zijlstra om bij een tweede editie van de Westeinder Winter Village te kiezen voor een
andere locatie? Dichter bij het dorpscentrum, met een meer open karakter en betere aantrekkingskracht voor
bezoekers.
Zijlstra: "Hoewel ik niet ontevreden ben over onze huidige locatie, kan dichter bij het dorpscentrum een optie zijn. Maar tien dagen bij het winkelcentrum een grote
parkeerplaats bezetten zal een lastige zaak worden. Dan moet de gemeente wel hier alle medewerking
aan kunnen verlenen."
Geef uw reactie
30-12-2024, Petra Bol:
Ik denk dat de onzichtbaarheid vanaf de openbare weg zeker een rol heeft gespeeld bij het lage bezoekersaantal. Was het nieuwe parkje en grote grasveld achter de parkeerplaats bij het zwembad niet beter geweest? Want zichtbaar vanaf de openbare weg en dus meer uitnodigend om even doorheen te lopen en misschien te blijven hangen? Wel een leuk initiatief!
30-12-2024, Gerard Zelen:
Wellicht had de zichtbaarheid op het evenement terrein in Hornmeerpark, vol met lichtjes en muziek, een grote positieve rol gespeeld voor het bezoekersaantal. Handelwaar alleen berust op economische winst, hoort niet het hoofdmenu te zijn voor een mooi kerstevenement. Maar de poging ertoe hulde!
30-12-2024, Egon Jansen:
Jammer dit deze zeer leuke initiatief niet gelopen is zoals de verwachtingen misschien waren. Misschien een idee om er een glazenhuis versie van Radio Aalsmeer bij te betrekken, denk dat je dan 3 vliegen in 1 klap slaat. Wintermarkt, media bekendheid en eventuele sponsoren.